söndag 14 mars 2010

Någon Annanstans

På bokrean köpte jag boken Någon Annanstans. När jag hade läst den hade min tanke på döden förändrats. Det var en jätte bra bok. Sorglig men bra. Jag fällde några tårar när jag läste boken. Den handlade om en 15 årig flicka som dör i en olycka. Jag ska inte berätta så mycket om boken men den är värd att läsa i alla fall. I boken får man följa med huvudrollen Liz Hall genom hennes tid som död. Hennes känslor, hennes tankar. En fantastisk bra bok av Gabrielle Zevin.

Bokens baksida:
Femtonåriga Liz Hall vaknar upp på en båt mitt ute på havet. Till en början tror hon att hon drömmer, men sakta börjar hon förstå att det hon upplever är verkligt.
Hon är ... död. Död en meningslös cykelolycka innan allt det spännande och underbara hon skulle vara med om hunnit hända.
Båten för Liz till Annanstans, en värld som är väldigt lik jorden men samtidigt helt annorlunda. Här åldras alla baklänges från den dag de dör tills de som spädbarn får återvända till jorden.
Men Liz vill fylla sexton, inte femton igen. Hon vill bli kär. Hon vill gå ut skolan och plugga vidare. Nu när hon är död tvingas Liz leva ett liv hon inte vill, tillsammans med en mormor hon precis har mött. Och det går inte så bra. Ska hon någonsin kunna glömma sitt gamla liv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar